Recenzje - Kino

„Gomorra” - bez miejsca na happy end

2009-01-19 16:38:48
 „Gomorra” to realistyczny zapis funkcjonowania włoskiej mafii. Autorem książki pod tym tytułem jest dziennikarz Roberto Saviano. Jego publikacja zyskała niesamowite uznanie krytyków. Doprowadziła też do całkowitej zmiany życia jej autora, na którego Kamorra wydała wyrok śmierci. Książka posłużyła za podstawę do filmu w reżyserii utalentowanego Matteo Garrone. Wchodząca właśnie na ekrany polskich kin „Gomorra” dostała w Cannes nagrodę za reżyserię oraz 5 statuetek Europejskiej Akademii Filmowej. Jest też włoskim kandydatem do Oskara.


Film opowiada wielowątkową historię działania włoskiej mafii – Kamorry. Przedstawia mechanizmy funkcjonowania organizacji, która bezpośrednio odpowiada za około cztery tysiące morderstw dokonanych w ostatnich 13 latach. Jej działanie opierają się na prostej zasadzie – albo jesteś z nami, albo twoje dni są policzone. Życie codzienne mieszkańców okolic Neapolu upływa pod znakiem ciągłego strachu i niesłabnącego zagrożenia.

 
Matteo Garrone za swój najnowszy film zgarnął niemal wszystkie najważniejsze wyróżnienia europejskiego kina. Po jego obejrzeniu trzeba powiedzieć, że zapracował sobie na nie niezwykle solidnie. „Gomorra” to bardzo intensywne, przeszywające doznanie emocjonalne. Garrone tworzy jeden z najbardziej fascynujących, oryginalnych obrazów rzeczywistości mafijnej. Jego wizja jest naprawdę przejmująca, co nie oznacza, że reżyser ucieka się do tanich, melodramatycznych trików. Garrone do minimum ogranicza użycie muzyki. Nie przedstawia nam także spłycających przekaz pozytywnych bohaterów. Stawia na skrajny realizm, niemal graniczący z naturalizmem. Reżyser stosuje bardzo ciekawy, nietypowy styl narracji. Równolegle kreuje kilka niepowiązanych ze sobą wątków. Taki styl opowiadania może przywodzić na myśl sposób narracji serialowej. Garrone wie jednak jak przeplatać ze sobą historie, aby przy tym nie spłaszczać i nie pozbawiać ich ładunku emocjonalnego. A ten ładunek jest naprawdę ogromny.


Każda kolejna, z niesamowitą starannością i wielką brawurą, opowiedziana historia, np. młodych chłopaków bawiących się w gangsterkę, płatnika mafiosów czy właściciela zakładu krawieckiego, daje mocne, otrzeźwiające uderzenie w twarz. Wątki kreowane przez Garrone nie zazębiają się tylko pozornie. W istocie takie rozwarstwienie narracji prowadzi nas do być może dla wielu mocno niewiarygodnej refleksji. Włoski reżyser w swojej do bólu realistycznej wizji kreuje obraz społeczeństwa, w którym sieć wpływów mafijnych sięga każdego pozornie spokojnego miejsca życia społecznego. Mieszkańcy terenów największych wpływów Kamorry to społeczność żyjąca w ciągłym strachu. Ludzie muszą uważać na każdy swój ruch, kilkukrotnie zastanowić się nad wypowiadanymi słowami.

 Garrone nie proponuje rozwiązań ukazywanego konfliktu. Nie ma tutaj miejsca na proste happyendy. Życiem rządzi ciągłe zagrożenie i chęć przeżycia następnego dnia. Garrone jest w swojej wizji bezkompromisowy. Sportretowani przezeń bohaterowie to z jednej strony gangsterzy bez żadnych skrupułów, z drugiej ludzie chcący się wyrwać z tego piekła, mają jednak świadomość beznadziei własnej sytuacji i wiedzą, że decyzja o wycofaniu oznacza niechybny koniec.

„Gomorra” to film pesymistyczny, niepozostawiający żadnych wątpliwości co do sposobu widzenia świata przez jego twórców, przedstawiający rzeczywistość bez próby jej upiększania. „Gomorra” to mistrzowski, z niemal dokumentalistyczną dokładnością zrealizowany, triumf Matteo Garrone.
Obraz włoskiego reżysera redefiniuje pojęcie gatunku filmu mafijnego, kojarzony dotąd z wielką sagą „Ojca Chrzestnego” czy porywającymi „Chłopcami z ferajny”. W sposób niebywale realistyczny ukazuje realia życia społeczności żyjącej w stanie ciągłego zagrożenia. Garrone nie melodramatyzuje ukazywanej historii. Jego obraz poraża i skłania do długiego zastanowienia. Film, ze względu na ukazywaną brutalność, na pewno nie dla wszystkich. Jednak ode mnie bardzo mocna rekomendacja. 

Maciej Stasierski

(maciej.stasierski@dlastudenta.pl)  
Słowa kluczowe: Gomorra, Roberto Saviano, Matteo Garrone, mafia, Sycylia, Ojciec Chrzestny, film gangsterski
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Andrew Scott, Ripley
Ripley - recenzja serialu

Serial Netflix to nowa ekranizacja książki "Utalentowany pan Ripley".

Kolor purpury
Kolor purpury (2024) - recenzja DVD

Czy warto zobaczyć remake musicalu Stevena Spielberga?

Civil War
Civil War - recenzja

Dlaczego jest to jeden najlepszych filmów 2024 roku?

Polecamy
DwÃłch papieÅźy
Dwóch papieży - recenzja festiwalowa

Anthony Hopkins i Jonathan Pryce jako Benedykt XVI i kardynał Bergoglio.

Mitchellowie kontra maszyny
Mitchellowie kontra maszyny - recenzja

Chyba przyszłoroczny kandydat do Oscara za najlepszą animację jest już znany.

Premiery filmowe
Zapowiedzi filmowe
O nich się mówi
Ostatnio dodane
Kolor purpury
Kolor purpury (2024) - recenzja DVD

Czy warto zobaczyć remake musicalu Stevena Spielberga?

Andrew Scott, Ripley
Ripley - recenzja serialu

Serial Netflix to nowa ekranizacja książki "Utalentowany pan Ripley".

Popularne
25 najlepszych filmów wszech czasów
25 najlepszych filmów wszech czasów

Magazyn "Empire" wybrał najlepsze filmy wszech czasów. Zapraszamy do obejrzenia ścisłej czołówki rankingu!

Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi
Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi

Dym w płucach często łączy się z oglądaniem filmów. Prezentujemy 20 idealnych filmów na wieczór z zielskiem.

12 najlepszych filmów psychologicznych
12 najlepszych filmów psychologicznych

Przedstawiamy najlepsze filmy psychologiczne, które każdego oglądającego zmuszą do refleksji!